Varkautelainen Jere Koistinen ei jarruttele. Hän oli juuri saanut valmiiksi tuoreen elokuvansa Ensitreffit ja oli hyvää vauhtia toipumassa ensi-illasta, kun syntyi ajatus, että seuraava elokuva pitää olla vähän suurempi.
-Ajattelin, että uutta putkeen vaan. Sain ajatuksen, että nyt ei tehdä mitään pientä suomalaista komediaa, vaan tuodaan Hollywood-leffan tuotanto tänne Varkauteen samantien!
Ja siitähän se ajatus sitten lähti. Vuonna 2017 oli kehitysvaihetta, 2018 kerättiin ensin rahoitus ja toteutettiin elokuvaa jo täyttä päätä. Nyt se on kuvattu jo lähes kokonaan, vain muutama ilmakuva ja pari kuvauspäivää Los Angelesissa on vielä tekemättä. Ensi-iltaan elokuva on tulossa ensi vuoden aikana.
Elokuvan pääosissa on tuttuja nimiä, Cameron Duckett, Keenan Proctor sekä Hollywoodista tutun Julia Robertsin veli Eric Roberts. Tuttuja suomalaisnimiä ovat muun muassa Janni Hussi, Jarkko Tamminen, Pete Poskiparta, Jenni Alexandrova.
Mutta miten Hollywood-elokuva tehdään Varkaudessa ja Savossa?
-Täällä on mukavasti tilaa kuvauksiin ja se on hienoa, että kun tällaista tehdään, monet lähtevät helposti mukaan tukemaan hommaa, kun näitä ei todellakaan paljon täälläpäin tehdä, Koistinen sanoo.
Insite -elokuvan kuvauksia on kuvattu useilla eri paikkakunnilla, eikä se Koistisen mukaan ole ongelma. Vaikka välimatkat ovat pitkiä, ne vaan vaativat vähän enemmän suunnittelua.
Mansikan tuella kansainvälistymään
Kehittämisyhdistys Mansikka ry myönsi yritykselle tukea kansainvälistymiseen, kun Koistinen kävi tutustumassa elokuvamaailmaan Amerikassa.
-Pääsimme tuen avulla tutustumaan kansainväliseen markkinointiin ja ottamaan kontakteja viikoksi Santa Monicaan kansainvälisille elokuvafestareille.
Kun elokuvan markkinointi alkaa loppuvuoden aikana, Koistisen yksi haaste on mahdollisimman laaja markkinointi. Silloin punnitaan, minkä verran tuosta reissusta oli hyötyä.
-Rahoituksen avulla saimme hyvin jalansijaa Los Angelesissa ja varmasti parempia kontakteja kuin ilman tukea. Ilman tuota rahoitusta meille ei olisi avautunut siellä samanlaisia markkinointiväyliä kuin tuon tuen kanssa, Koistinen kiittelee.
Syksyllä julkaistavan elokuvan tarkkoja päivämääriä ei vielä ole tiedossa, mutta Koistisen vihje on seurata Rainy Day Entertainmentin ja Insite-elokuvan omia somekanavia.
-YouTube-kanavat ovat varmasti isossa roolissa julkaisuun saakka. Esimerkiksi RainyDayChannel YouTubea kannattaa seurata.