Yhdistyksen vuosikokous valitsee hallituksen puheenjohtajan sekä muut hallituksen jäsenet. Hallitukseen kuuluvat puheenjohtajan lisäksi vähintään viisi (5) ja enintään yksitoista (11) varsinaista jäsentä sekä heidän henkilökohtaiset varajäsenensä. Puheenjohtajalla ei ole varajäsentä.
Hallituksen jäsenet valitaan tasapuolisesti toiminta-alueen kunnista noudattaen maa- ja metsätalousministeriön Leader-toimintaryhmän työhön määrittämää kolmikantaperiaatetta.
Sen mukaan hallituksen jäsenistä kolmasosa edustaa julkista hallintoa, toinen kolmannes paikallisia yhdistyksiä ja yrityksiä ja loput maaseudun asukkaita. Varajäsenen tulee edustaa samaa kolmikannan tahoa kuin varsinainen jäsen. Ohje hallitusehdokkaan mandaatin selvittämiseksi.
Kolmikantaperiaatteen ansiosta hallituksen kokoonpano on laajapohjainen ja sen etuna on toimialueen monipuolinen tuntemus ja verkosto, joka helpottaa hankkeiden vaikutusten arviointia. Hallituksen tulee toimia puolueettomasti toiminta-alueen maaseudun kehittämiseksi.
Mansikan hallituksessa on yhdeksän jäsentä.
Hallituksen toimikausi
Hallituksen varsinaiseksi jäseneksi ja varajäseneksi valitaan henkilöt kolmeksi vuodeksi kerrallaan siten, että heistä on erovuorossa vuosittain kolmannes.
Erovuoroinen jäsen voidaan valita uudelleen, kun erovuoroisuudesta on kulunut vähintään vuosi. Puheenjohtajaksi sama henkilö voidaan valita yhtäjaksoisesti enintään neljänä vuotena.
Varapuheenjohtajan hallitus valitsee keskuudestaan. Esittelijänä hallituksen kokouksissa toimii yhdistyksen toiminnanjohtaja ja sihteerinä hankeneuvoja.
Hallitus voi toimintaansa tukeakseen kutsua kokouksiinsa asiantuntijoita ja asettaa työryhmiä valmistelemaan asioita. Työryhmien asettamisessa noudatetaan tarpeen ja tarkoituksenmukaisuuden periaatteita.
Keskeisiä asiantuntijatahoja ovat mm. ELY-keskuksen edustajat, maakuntaliiton edustajat, koulutus- ja tutkimuslaitosten edustajat ja seutukunnan edustajat.
Kolmikantaperiaatteeseen perustuva kokoonpano
Julkisen hallinnon edustajia ovat kunnanvaltuutetut, kunnanhallituksen jäsenet, kunnanjohtaja, kunnansihteeri, elinkeinoasiamies, maaseutusihteeri, kunnaninsinööri ja sellaisten oppilaitosten johtajat, jotka ovat mahdollisia tuen hakijoita. Kunnan edustajiksi katsotaan myös sellaisten lautakuntien tai kunnan asettamien toimielinten puheenjohtajat, joiden tehtäväkenttään kuuluvat maaseudun kehittämisasiat. Tähän ryhmään kuuluvat myös maakuntahallituksen ja maakuntavaltuuston jäsenet samoin kuin kirkkoneuvoston jäsenet.
Paikallisen yhdistyksen tai yrityksen edustajia ovat organisaatioissa päättävässä asemassa olevat henkilöt kuten rekisteröityjen tai rekisteröimättömien kyläyhdistysten tai kylätoimikuntien hallituksen jäsenet ja puheenjohtajat tai näiden johtavassa asemassa olevat työntekijät. Tähän ryhmään kuuluvat myös mm. alueen maaseutumatkailuyrittäjien yhteenliittymien edustajat, yrittäjäjärjestöt tai 4H-yhdistyksen edustajat.
Maaseudun asukkaita ovat sellaiset henkilöt, jotka eivät edusta työnsä tai muun asemansa vuoksi paikallista julkista tahoa tai sellaisia yhdistyksiä tai yrittäjäryhmiä, joiden intresseihin kuuluvat paikallisen toimintaryhmän toimialaan kuuluvat asiat. Yksittäisten asukkaiden kiintiöön kuuluvat hallituksen jäsenet eivät siis ole kunnan tai muiden paikallisten yhteisöjen esim. yhdistyksen sellaisia päättävässä elimissä olevia henkilöitä, joilla on toimintaryhmätyössä mahdollinen edunsaajan rooli tai jotka toimivat toimintaryhmän toimialaa läheisillä toimialoilla. Tähän ryhmään kuuluvat alueen pienyrittäjät (alle 10 htv).